Rapporter Dialoger

    Svartlista.se - Konsumenternas vän på internet sedan 2003 » Halsa-och-skonhet » GPDS Internet Retailing AB

GPDS Internet Retailing AB

Webbadress: http://
Företagsnamn:
Var hände det:
Namn på produkt / tjänst:
Värde på förlust (kr):

Skribent: jova1968

I september eller oktober damp ner en liten försändelse i vår brevlåda från ett företag vid namn GPDS Internet Retailing AB. I försändelsen låg något sorts varuprov på en tandblekningsprodukt. Jag frågade samtliga familjemedlemmar om någon av dessa kanske av misstag hade beställt hem något varuprov med detta medel. Alla sa nej, så jag slängde varuprovet och medföljande reklamblad i soporna.


Frid och fröjd fram till idag. Då kom det två försändelser till från detta företag. Ett var ett större paket med en stor förpackning tandblekningsmedel och en faktura. Fakturan var på 697 kr och skulle betalas inom 14 dagar. Försändelse nr 2 var en fakturapåminnelse som jag gissar gäller den försändelsen vi erhöll tidigare i höstas. Den fakturan var på 99 kr plus påminnelseavgift 50 kr. Den skulle jag betala inom 7 dagar. Där nämndes ett kontakt namn, Jonas Karlsson, som handläggare.


Jag roade mig att försöka kontakta firman på de olika sätt som framgår av fakturan men varken angivet telefonnummer eller hemsida finns i verkligheten. Jag kollade genom min webläsare och på eniro.se.


Jag undrar om det är någon mer som drabbats av detta företag?


På fakturorna nämns också namn och loggar som:


GPDS Ekonomi, Pay Solutions PS AB

Lägg till bild

Om skribenten

Författare av denna rapport: Joakim Vannberg, Munkedal.


Visa PDF | Visa utskrift
Antal besök: 13965 - Datum: Thu, 4 Nov 2010

Kommentarer


  1. Sitter här och läser alla inlägg om MTM och allt vad dom heter, och blir så förbannad! För jag gav efter igår efter att ha fått hot nummer 2 om stämning till tingsrätten. Kände mej så ensam och maktlös, att jag gjorde iordning ett skick till bankgirot och lade på lådan. Kunde lika gärna spolat 312,55 på dass! Men just nu skiter jag i pengarna, nu vill jag ha hämd!Jag ska helhjärtat gå in för att sätta dit dom svinen, nu får det vara stopp!!!! Om nån vill hjälpa till så maila mig gärna på inger.anita@hotmail.se . Lycka till allihop!
    Svara

  2. uppmanar alla drabbade att gpå me di Facebook gruppen Stoppa bluffföretaget MTM trading". det är en sluten grupp och man kan prata fritt samt får massor av tips och stöd.
    Svara

  3. jag är en av dom som råkat ut för GPDS :( Fick ett prov som jag betalade 99kr för och det stod ingen mail el telenr för att inte få något mer,så jag trodde bara det var ett prov.Sedan kom ett stort paket och räkning på över 600kr.Där stod telenr och mailadress så jag provade att ringa utan resultat.Då mailade jag dom och jag skrev ett handskrivet brev där jag talade om att jag inte ville vara medlem och inte skrivit på något avtal och inte ville ha paketet och att dom skulle makulera fakturan.I dag kom ett inkassobrev där det står att jag ska betala 911.54 kr.Det står också att jag fått påminnelser,vilket jag inte fått!Jag har ringt polisen nu,fick inget bra besked från henne.Fy vad otäckt det här är.:(
    Svara

  4. Tack har polisanmält företaget får se vad som händer :-(
    Svara

  5. Jag fick samma brev med samma summa 450 kr plus 1.418 kr = 1.868 kr
    kommer inte göra något
    Svara

  6. Vad gör man om det inte finns en konsumentrådgivare i kommunen? Själv har jag ringt kronofogden, och fått samma info: bestrid ärendet! Titta på på Svensk handels hemsida: oseriösa företag. Den här typen av företag går inte vidare till tingsrätten, enligt dom.
    Svara

  7. Hej!
    jag har också fått samma mail av GPDS internet retailing AB. handläggare är Grupp 2 alltså inget inkasso företag utan GPDS själva som skickar ut dessa kravbrev med hot om TINGSRÄTTEN. det blir en ny polisanmälan från min sida igen!
    Svara

  8. #Mirre66
    Vad vad heter inkassoföretaget?
    Du bör även kontakta konsumentombudsmannen i din kommun för rådgivning i just ditt specifika fall.

    /Admin
    Svara

  9. Hej Detta fick jag nu i veckan hjälp vad ska jag göra ???

    rots tidigare utskickat inkassokrav är följande skuld fortfarande oreglerad. Vid utredning har vi konstaterat att ingen uppsägning skett inom angiven tid. Alla era invändningar har utretts och bedöms som grundlösa. Stämningsansökan kommer därför att inges till tingsrätten mot er. Våra kostnadsyrkanden för detta kommer öka med 450 kr plus 1.418 kr = 1.868 kr
    Om ni har ändrat er och önskar att undvika stämning måste betalning ske med angivet belopp senast nedan angiven dag.
    Snälla har hållt på med dom sedan oktober har skickat tillbaka allt som kommit och bestridit
    Svara

  10. MtmTrading-sthlm/GPDS ekonomi/GPDS Internet retailing/Privattio Finans AB


    Här är ansvariga personer för detta, det är ett och samma "företag" där dessa idioter försöker dölja sig bakom en oändlighet av olika bolag kolla länken för mer info! Jonas Helwig och Mårten rolf göstaSjö. Jonas helwig är en riktigt bluffmakare, har hittat massor av information om hans tidigare bolag där han har fått massor av anmälningar. Vi borde polisanmäla personen/erna ifråga direkt genom en namninsamling och lämna in.
    : www.121.nu/onetoone/foretag...
    Svara

  11. Har samm problem som er alla,har skickat tillbaka grejerna men får ändå en faktura.
    Har försökt maila på angiven adress:team2@paydebt.eu... men går inte ens att skicka iväg=(
    Ska på måndag kontakta både polis och konsumentvägledare.
    Svara

  12. Nu, företaget kan inte svara mailen. detta betyder att företag är inte serios.
    Svara

  13. Idag jag gikt till konsumenverket i Gislaved, och dom säger till mig att jag skicka alla adressen en brev att säger jag vill bestrida fakturar för att jag inte har beställd någonting från er.
    Också säger det inte bra att skicka produkter till människor, när dom kan inte beställd.

    Svara

  14. Jenny:
    Vad gäller frakten lägger de till administrationskostnaden. Det hela är mycket utstuderat. Jag rekommenderar alla drabbade att ta kontakt med sin konsumentvägledare i sin kommun.
    /Admin
    Svara

  15. Hej Jenny
    Du kan gå in på deras webbplats:
    www.paysol.se/swe-contact.php
    Vänlig hälsning
    Admin
    Svara

  16. Suttit och letat efter pay solutions ps ab men kan ej hitta deras mailadress så kan ej maila dem!! Ngn som har den??

    Kikat på alla fakt nu och de är mycket mysko!
    1:a leveransen som enlg annonsen var gratis, den kostar 87.50 + moms i frakt och exp, detta kostade det att skicka den lilla paketen enl pappret?? Tror högst 24 kr...
    2 paket jag ej beställt kostade mindre i fakt och exp, 43.75 + moms.
    Momsen är 12% på allt enlg fakturorna!

    Jag tänker ej betala och vill veta hur man gör!
    Nyss mailat mtm + gpds och ville maila pay solutions ps as med men kan ej finna mailadress på google!

    MVH

    Jenny

    Maila mig gärna!

    ishest78@hotmail.com
    Svara

  17. Vill också säja att detta företag ej går att lita på. Har varit i kontakt med dom en Jonas som hade skickat en påminnelse till mig ,jag hade ej fått den första fakturan. Vet inte vilken ordning de håller på med .Sen kom nästa då jag avbokat varan ,men en mycket större summa på. Försöker få tag i dom via tele men gav upp en timmes kö sen kopplades jag bort, ringde igen inget svar gav upp efter en halvtimme. Dålig service. De kräver bara mer o hotar en med inkasso. Så vad gör man .Kanske kan vi gå ihop oss detta företag luktar illa om.
    Svara

  18. Jag har också drabbats av dessa företag! Idiotiskt så tog jag ett prov genom internet på tandblekning fick hem det efter ca 3 veckor och betalar in frakten på 99kr men får efter någon dag påminnelse. Ringer då till GPDS för att höra vad som hänt eftersom jag har betalat, Jonas Karlsson ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag drabbats, men jag nöjer mig inte med ursäkten utan vill säga upp det sk medlems skapet han ber mig att klicka på MTM tradings länk om uppsägning vilket jag gör, frid och fröjd tror jag tills det brevbäraren ringer på dörren i december månad och överlämnar ett paket från MTM. I förpackningen ligger en faktura som påstår att jag fått 2 förpackningar som ska betalas 2010-12-31, men jag har ju sagt upp medlems skapet!!! Blir så jävla arg att skickar det i retur!!! Dagen efter kommer det en påminnelse på fakturan!!! Försöker då ringa GPDS som bytt telenummer låter min telefon ringa den sk faktura avdelningen i 2 dagar mellan kl 8.00-12.00 utan svar, de måste ha mycket att göra? ytterligare nån dag senare kommer det inkasso krav från Pay inkasso, nu blir jag riktigt arg och gör en polisanmälan efter att kollat bolagsregister Pay inkasso finns inte registrerat!!!! Polisen kan inte heller hitta detta bolag i sina register. Har nu sedan den 13 december 2010 försökt få tag på Jonas Karlsson men det är lönlöst. Johanna Strömberg på MTM är tydligen den enda person som jobbar på MTM eftersom fler än jag får svar bara från henne, hon skickade i början bara standard svar till mig men har nu senaste dagarna skickat svar att de har gjort allt rätt och betalar jag inte så ska vi göra upp i STOCKHOLMS TINGSRÄTT!!!Vad gör man åt såna här oseriösa företag som enligt polisen inte existerar? MTM är utlandsregistrerat så polisen kan inget göra! Gpds ska inte ha några anställda men har ändå en faktura avdelning som någon tydligen ska jobba på!!! Pay inkasso är inte registerat alls!!Kan nån ge mig svar hur jag ska gå vidare med detta för jag tänker inte betala!!!
    Svara

  19. Jag fick före jul ett mail från ett inkassoföretag som ville meddela att "GPDS har flyttat fram din förfallodag till den 31/12"
    "Vilken faktura???" svarade jag, som inte fått vare sig fakturor eller något annat från något företag med det namnet. Det är möjligt att ajg tidigare i höstas har registrerat mig för något prova-på-paket, men det har aldrig kommit något i posten, så då kan man ju undra vart varan och fakturorna har skickats i så fall och vem som har begärt att få förfallodagen framflyttad i mitt namn. Känns skitskumt faktiskt. :-/
    Svara

  20. Haha är detta seriöst..jag har provat REDUX i 1 mån nu och är jättenöjd med både produkten och kontakten med företaget. Tragiskt att folk inte kan läsa köpvillkoren där det tydligt står att det är ett abonnemang innan de beställer!! Lär er läsa eller omyndigförklara er själva då ni verkar vara för dumma för att förstå!
    Svara

  21. Tips till alla: jag har försökt polisanmäla men blev då hänvisad till Konsumentverket, som i sin tur hänvisade till min kommunala konsumentvägledare. Där fick jag JÄTTEBRA STÖD (tfn). De sa hur man ska göra när företag inte informerar om ångerrätt enligt lagen (företaget måste informera på papper eller e-post FÖRE och EFTER KÖP. Gör de inte det har man 1 ÅRS ÅNGERRÄTT)!
    Konsumentvägledaren sa: om du får brev/mejl om INKASSO ska du BESTRIDA fakturan i varje led du hamnar. Du kan ALDRIG få en betalningsanmärkning så länge du bestrider en faktura = meddelar dem "Jag bestrider/vägrar att betala".
    Skickar du tillbaka ett paket kan det vara bra att först öppna försändelsen och kopiera fakturan/eventuella brev. Man måste ändå betala returportot enl. K-verkets hemsida, typ 40 kr bara.

    Jag mejlade till MTM 6 dec (se ovan) och fick idag det här svaret, som man inte behöver oroa sig för:

    * * * * *
    "Vi har informerat dig vid köptetillfället samt efter genom
    orderbekräftelsen som du fått.

    Du har kunnat ladda ner denna eller skriva ut direkt efter köpet.

    MTM TRADING INTERNATIONAL BOX 746, 114 79 STOCKHOLM
    info@mtmtrading.se, www.mtmtradingsverige.se
    www.mtmtrading.se

    Med Vänlig Hälsning/
    MTM Support
    Johanna Strömberg

    * * * * * * * * * * *

    ...Då kan man svara så här:

    Enligt distans- och hemförsäljningslagens krav på säljaren (Konsumentverkets hemsida)
    har ni inte fullgjort era skyldigheter.
    1. Det enda köpetillfället för min del består av provet, som jag har betalat.
    2. Jag har inte fått någon orderbekräftelse vid det s.k. provköpet av VARAKTIG ART.
    3. Eftersom ni varken har fullgjort era skyldigheter att informera om ångerrätt FÖRE eller EFTER KÖPET och hur man kan säga upp abonnemang VARAKTIGT PÅ PAPPER ELLER E-POST har jag ETT ÅRS ångerrätt.
    4. JAG BESTRIDER ATT BETALA FAKTURA nr XXXXXX.

    Hälsningar,
    Namn Namn,
    Kundnr YYYY
    * * * * * * * * * *
    Svara

  22. Beställde också ett prova på paket men såg inte att det fannas någon förbindelse att beställa mer. Jag har försökt skicka tillbaka paketet till 2 adresser men har fått tillbaka det båda gångerna med adressen okänd??? Jag kommer INTE att betala fakturan! Om det kommer en påminnelse kommer jag att kontakta polis och advokat, för detta är helt oacceptabelt! Mvh Ann
    Svara

  23. Så här avanmäler man abonnemang: till: Mejla till uppsagning@mtmtradingsvergie.se (som är den adress jag blev hänvisad till per mejl av Johanna S på MTM Support) kan man skriva:

    Jag säger härmed upp mitt abonnemang hos er

    Kundnr: NNNNNNN
    Personnr: NNNNNN-NN
    Jag bestrider att uppsägningen ska gälla EFTER senaste utskicket, som MTM Support uppmanat mig till. Jag anser att uppsägningen ska gälla omedelbart. Orsaken är att såväl MTM Trading som GPDS Ekonomi/Internet Retailing inte skickat med LAGSTADGAD information om hur man säger upp abonnemanget.
    Information om hur man säger upp abonnemanget/använder sin ångerrätt fanns inte med i kuvertet med varuprovet, inte heller med den första leveransen. Detta krävs enligt distans- och hemförsäljningslagen.

    Jag har returnerat första leveransen med egenbetald frakt och förväntar mig att
    - ni snarast tar bort mig från abonnemangsregistret och makulerar er fordran på fakturanr YYYYYY.
    - ni bekräftar till mig att ni gjort så. Sker inte detta kommer jag att polisanmäla er för att ni inte följer distans- och hemförsäljningslagen.

    Vänliga hälsningar,
    Svara

  24. PS. Meningen "Jag säger härmed upp mitt abonnemang hos er" kom bort i mitt urklipp ovan! Den hade jag före "Kundnr NNNNNN".

    Svara

  25. TIPS! Titta på Konsumentverkets hemsida om ångerrätt vid distanshandel!! Där finns till höger på sidan en ruta med "Lathund distans- och hemförsäljningslagen" med jättebra info om vad säljaren ska informera om FÖRE och EFTER köp!

    Mvh, "Viola"

    Svara

  26. Har heller ej beställt ngt och här dimper ner en stor paket med tandblekningsmedel. Och givetvis en faktura där man inte hinner betala innan det är försent. Jag skickar tillbaka direkt och gör även en polisanmälan. Tog även gratisprovet (dumt nog), har betalt in och ändå kommer inkassokrav från detta blufföretag. Om inte polisen kan göra något, får det bli en media-fråga. Vi måste stoppa sådant här nu!
    Svara

  27. Jag har också trillat i fällan via Facebook att testa produkten. I leverans nr 1 (efter att först ha fått ett prov) ligger en faktura från GPDS Ekonomi. Deras hemsida fungerar inte, som läsarna här vet.
    Men MTM Tradig (produktleverantören) finns på www.mtmtradingsverige.se med diverse kontaktuppgifter för abonnemang och ekonomifrågor. Hävda din ångerrätt på 14 dagar!
    Mvh, "Viola"
    Svara

  28. Jag är fruktansvärt förbannad!!!
    Jag har INTE fått varken faktura eller varuprov men i fredags låg det ett INKASSOKRAV i min brevlåda. Har mailat men något svar, har jag inte fått. Försökt få tag på ett telefonnummer till den här "firman" men de verkar ju kört.

    Å till råga på allt så har JAG inte beställt någonting!!! En polisanmälan kommer att göras på ALLA inblandade i mitt ärende. Så här får det fan inte gå till!!!

    MVH//Ia
    Svara

  29. Jag var väll också en av dom som fastnade i fällan genom facebook, men jag fick aldrig några varor och inte heller en faktura. Istället damp det ner en påminnelse i brevlådan ifrån GPDS. Då ringde jag upp handläggaren som då var denna Jonas Karlsson som lovade att ringa företaget och be dom skicka nya grejer sedan skulle han ta bort påminnelsen och förlänga faktura datumet. Detta var bara lögn då jag idag fick en ny påminnelse på det dubbla men fortfarande inte fått några grejer. Jag tänker ringa imorgon och får jag ingen vettig hjälp då så blir det att traska ner till polisen och anmälla för bedrägeri... Detta är verkligen inget företag att lita på!
    Svara

  30. jag har oxå råkat ut för det här med tandblekningsmedlet, såg på facebook att 200 kvinnor skulle delas ut GRATIS o jag anmälde mig o det ångrar jag djupt idag. Betalade in 99 kr o kollade deras hemsida eller nån info om jag är bunden till nåt, hittade inget. Igår damp det ner en paket full med sprutor o en faktura på 697 kronor. Avsändare: MTM TRADING INTERNATIONAL , Fabriksgatan 7, 3rd Floor, 412 50 Göteborg. Jag tänker skicka tillbax allt.....
    Svara

  31. Jag fick hem en påminellse idag om ett prov på en tandbleking jag beställt från från det företaget, betalade den direkt, kostade 99kr.. men vf ska jag då få en påminellse idag... sista betalningsdag är 25/11 ska jag betala den påminellsen på 99kr eller ska jag strunta i den, vad gör jag om jag får hem fler paket??? Ska jag polisanmälla de företaget??
    Svara

  32. Jag har också råkat ut för dessa skojarna. Ifall ni ovan på något sätt lyckas lösa problemet och fått en adress man kan retunera produkten till så kan vi väl skriva det här. Tack på för hand!
    Svara

  33. efter ytterligare en dag och ingen som svarar på mina mail fast jag var dubbel Vip o skulle få svar på direkten enligt Jonas Karlsson GPDS men ingen ide ni mailar honom för han svarar inte längre...
    Den firman lär man passa sig för att anlita..
    Svara

  34. och jag blev lovad ersätttning för alla mina besvär med dom o mailande fram o tillbaka... då de oxå ville ha betalt för saker jag inte fått allt utav utan bara en tredjedel...

    en gåva skulle skickas till mig för sju dagar sen
    som jag ännu inte sett skymten av.. skumt med att hemsidan för tandblekningsmedlet helt tagits bort från webben oxå.. ;(
    Varning !!!
    Svara

  35. Vi fick idag en påminnelse på en räkning från GPDS , på grejer som inte vi fått , men dom vill ha betalt ändå , när jag ringer skyller dom på att det e fel på deras system , dels fel namn på adressen , en tjejs namn som ej är boennde eller överhuvudtaget finns i kommunen , jag ringde o frågade va fan dom sysslade med , o till svar fick jag bara att det var fel i deras system o att dom skulle åtgärda det , så vi får se vad som händer , en påminnelse till så ska jag anmäla dom till diverse myndigheter , den firman som säljer tandblekningen finns ju inte o nå via nät eller telefon längre , så vi kommer ej o betala nåt till dom iaf
    Svara

  36. Efter kontakt med Jonas Karlsson, GPDS, har jag förstått att dom tänker göra polisanmälan då någon annan person gjort en beställning i min frus namn. Vi har fått våra fakturor strukna och problemet är ur världen för oss. Hoppas bara dom får ordning på deras it och telefoni.
    Svara

  37. Hej Jova,

    De kunder som beställt denna produkt har beställt av MTM TRADING. MTM trading skickar ut en produkt samt en faktura inga medföljande reklamblad skickas ut.

    Jag heter Jonas Karlsson och jobbar som kundsupportchef på GPDS EKONOMI. GPDS EKONOMI är ett fakturabolag som säljfinansierar kundfodringar och fakturor.

    Vi har under vecka 45 och 46 problem med vår IT och drift och kommer därför enbart kunna besvara kundärenden via e-post.

    Vår hemsida går enbart att nå via www.gpdsekonomi.se och gpdsekonomi.se utan www fungerar ej.

    Vi har under dessa 2 veckor satt in en extra personal som arbetar dygnet runt och besvarar alla kundbrev inom 12 timmar.

    Vi har idag mottagit detta ärende via e-post som besvarades inom 10 minuter.

    Om någon kunde har problem att kontaka oss kan du personligen maila till mig på jonas.karlsson@gpdsekonomi.se så hjälper jag dig gärna.

    MVH/
    Jonas Karlsson
    www.gpdsekonomi.se


    Svara

  38. tack för jag fick läsa detta...
    jag har beställt från dom men fick en tredjedel av de som skulle sänts men ändå vill de ha full betalning

    efter en massa mail med dom sände dom en del till men inte allt som utlovats o om jag inte vill betala det ändå fast jag inte fått allt så vill de att jag sänder tillbaka det till dom o står för frakt o omkostnader..
    går inte att nås över telefon då det alltid tutar upptaget..
    jag ska göra som dig.. kasta medlet..
    Svara
Du är inte behörig att kommentera. Du måste logga in, för att kunna lämna en kommentar.