Rapporter Dialoger

    Svartlista.se - Konsumenternas vän på internet sedan 2003 » Internationellt » Europaspecialisten AB/SL (?)

Europaspecialisten AB/SL (?)

Webbadress: http://
Företagsnamn:
Var hände det:
Namn på produkt / tjänst:
Värde på förlust (kr):

Skribent: NinaTall

Jag kom i kontakt med företaget Europaspecialisten AB via Offerta.se. Jag skickade ut en preliminär förfrågan i november 2011 och fick svar från bland annat just Europaspecialisten AB. Enligt företagsprofilen på Offerta.se ägs företaget av någon som heter Ben Rob och har företaget adress i Sverige. De hänvisar till sin hemsida www.europaspecialisten.com. På hemsidan benämns företaget som Europaspecialisten S.L. men detta var inget jag tänkte närnare på.

Jag anlitade företaget i januari 2012 men då genom att kontakta dem direkt via deras offert-förslag på deras hemsida. Min flytt gick från Stockholm till Narvik i nord-Norge. De skulle egentligen ha hämtat mitt flyttlass fredag 27e januari men en knapp vecka innan ringde en chaufför till mig (jag tror det var på söndagen) och undrade om de kunde hämta flyttlasset redan på tisdagen den 24e januari. Jag gick med på detta. Fakturan skulle betalas innan godset hade lämnat landet och mailades ut till mig samma dag. Jag betalade den utan att fundera över att det stod Europaspecialisten S.L på fakturan. Det var ju Europaspecialisten jag hade anlitat så jag utgick från att det var samma företag som fick betalningen.

Jag hade via mail blivit utlovad leverans inom två veckor efter den 15e februari eftersom jag inte fick tillgång till mitt nya boende innan dess. Godset skulle magasineras i Ängelholm ett slag. Jag blev också lovad att någon som hette Nancy Ericsson skulle hålla kontakten med mig genom affären och att jag skulle få veta i god tid innan leveransen skulle komma fram. Så blev det inte.

När fakturan var betald var det plötsligt helt omöjligt att få kontakt med dem. Plötsligt svarade de i princip aldrig i telefon när jag ringde. I bästa fall kom jag fram till en telefonpassning som lovade vidarebefodra mina meddelanden om att jag önskade att bli uppringd, vilket jag aldrig blev. Jag fick svar på på mail men då alltid med vaga ursäkter om att leveransen visst blivit försenad, aldrig någon konkret information om var flyttlasset befinner sig. De gånger de gav mig konkreta löften om att jag skulle få mitt lass inom ett visst antal dagar skedde detta aldrig. Den 8e mars skrev de att förseningen berodde på mina dåliga lådor och att godset hade tagits tillbaka till Ängelholm for ompackning (utan att jag meddelats om detta när det skulle ha skett, förstås) men att det nu var på väg igen.

På lördag 17e mars fick jag faktiskt tag på Ben (efter att ha ringt i princip varje eller var annan timme i några dagar) som lovade jaga TNT (som de tydligen anlitat) för att ta reda på var mina saker befann sig. Han skulle ringa tillbaka på måndag men gjorde det aldrig. På tisdag kväll (20 e mars) när jag fortfarande inte hört något försökte jag ringa dem och möts då av att "telefonnummret du försöker nå har ingen abonnent...". Då bestämde jag mig för att betrakta detta som en stöld, ringde till mitt försäkringsbolag och förberedde en polisanmälan. Men först skrev jag också ett mail till Europaspecialisten om att jag ämnade göra en polisanmälan. Då blev det fart. 40 min efter skickat mail hörde Ben av sig från ett nytt telefonnummer. Han skickade också TNTs upphämntningskvitton till mig. Han sa också att jag kunde ringa TNT själv och fråga vad det var som hänt (men att han också skulle fortsätta ringa). Jag ringde förstås TNT direkt. De visste inte var mitt gods var men "jobbade på det" och sa sig vara i kontakt med Europaspecialisten.

Den 23e mars ringer Posten i Norge till mig och säger att de har tre pallar med saker till mig från Europaspecialisten och undrar om de kan få komma förbi kl 12. När godset väl kommer inser jag att dessa killar inte tänker bära upp mina saker till lägenheten en trappa upp. Deras avtal gäller bara avlämning vid porten. Tack och lov har jag inga möbler utan bara lådor.

Alla mina saker med och inget som tillhör någon annan (jag märkte alla mina lådor med namn och destination vilket kan ha hjälpt). Cykeln är dock isär-monterad, några skruvar har försvunit och stänk- skärmarna är knäckta. Jag kan också konstatera att inga lådor är ompackade. Vissa är absolut skadade men alla är fortfarande samma ihoptejpade lådor som jag lämnade ifrån mig för två månader sedan.


Som grädde på moset fick jag också ett brev från TNT men en faktura pga förtullningsavgifter. Det verkar som att de har varit tvungna att göra en egen förtullning av godset trots att jag fyllt i en förtullningsblankett och gett denna till Europaspecialisten när de hämtade mina saker i Sthlm. 1376 NOK. Jag försökte ringa TNT men blev bara omkringskickad och sen bröts samtalet. Jag orkade inte längre utan betalade fakturan. Det verkar som att Europaspecialisten aldrig överlämnade mina förtullningspapper till TNT i Ängelholm och att TNT dumpat godset hos Posten i Narvik istället för att köra hem det till mig.


Jag har kontaktat Europaspecialisten via mail och meddelat att jag reklamerar tjänsten och att jag väntar mig en full återbetalning. De har inte ens svarat på mailet så nu anmälar jag ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Lägg till bild

Om skribenten


Visa PDF | Visa utskrift
Antal besök: 1880 - Datum: Mon, 16 Apr 2012

Kommentarer


  1. Detta är inget nytt europaspecialisten eller numera eu flytt, de har hållit på i flera år med missnöjda kunder som följd. De jobbar även med fru flytt.
    Stridh i Helsingborg är också ett bolag med många klagomål och anmärkningar. Tyvärr förstör de för alla seriösa flyttfirmor.
    Själv arbetar jag sedan många år med flyttningar och vi kommer ofta i kontakt med kunder som ångrar att de använd dem. En flyttning skall vara en positiv upplevelse.
    Svara

  2. Tack för varningen!
    Svara
Du är inte behörig att kommentera. Du måste logga in, för att kunna lämna en kommentar.