Rapporter Dialoger

    Svartlista.se - Konsumenternas vän på internet sedan 2003 » It-och-media » Sandlådeargument

Sandlådeargument

Webbadress: http://
Företagsnamn: TELENOR
Var hände det: Dalarna
Namn på produkt / tjänst: Mobiltelefon+mobilt bredband
Värde på förlust (kr): ?

Skribent: LillaFridolf

Första gången, som jag fick problem med Telenor. Det var för c.a 4 år sedan.


En försäljare på ett köpcenter i S-vall, lurade på mig en ny mobiltelefon. Jag förklarade att det fanns


problem med täckningen där jag bodde. Men återförsäljaren tog kontakt med företaget, och bad dom kontrollera täckningen där jag bodde. Och jag blev då garanterad att det fanns täckning.


Men när jag kom hem, så provade jag att ringa, men det gick ju inte. I 1 vecka provade jag på olika ställen, efter 1 vecka så hade jag hittat en plats C:a 8 km. hemifrån. Då ringde jag därifrån till Telenor


Men dom tvivlade på vad jag sa. För det skulle ju finnas täckning. Efter ungefär 2 månader så förstod dom äntligen att jag talade sanning. Då ville jag lämna tillbaka telefonen till återförsäljaren, men det fick jag inte. Utan jag fick en adress att skicka den till. Så jag gjorde det. Men jag fick ingen bekräftelse att dom fått tillbaka telefonen. Istället fick jag ett inkassokrav. Då tog jag åter igen kontakt med dom och informerade dom om vart jag skickade telefonen.


Det tog ytterligare 4 månader innan dom hittade telefonen och tog då tillbaka tidigare krav.


Men så för nästan 2 år sedan, så blev jag övertalad av en annan återförsäljare att byta till en ny telefon.


Det visade sig att den inte höll laddningen, mer än några timmar. Den blev också överhettad väldigt ofta.


Riktigt överhettad. Jag tog då kontakt med telenor väldigt många gånger för att höra vad jag skulle göra.


Till slut så lovade dom att jag skulle gå till en återförsäljare där jag bor nu. Och få en ny telefon, och samtidigt få den felaktiga telefonen tillbakaskickad till Telenor. Jag blev då också erbjuden ett abbonnemang för 150kr. i månaden i 6 månader. Jag tog kontakt med en återförsäljare flera gånger, men blev hela tiden hänvisad till telenors försäljningsställen i Gävle och Västerås.  Efter flera månader fick jag kontakt med en annan återförsäljare, som ordnade fram en telefon åt mig.( men för ordinarie pris) Han fick mig också att byta


abbonnemang på mitt mobila bredband+en ny dator(för min var ju över 5 år ) sa han. Han tog kontakt med Telia ( Mitt dåvarande abbonnemang ), och fick reda på att jag hade 3 månaders uppsägningstid.


Då ställde jag som enda krav stt jag inte skulle riskera att få dubbla abbonnemang.


Men månaden efter så fick jag i alla fall dubbla räkningar. Datorn hade jag ställt åt sidan, för jag ville inte


börja använda den förrän min uppsägning på Telia var slut. Jag skrev säkert 50 mail och sms till Telenor


om detta. Men det enda svar jag fick var (Det var i alla fall inte vi som gjort fel ) Sånt resonemang hör hemma i sandlådan. Det talade jag också om för dom. När jag sen kollade med mitt gamla abbonnemang, så hade det inte sagts upp förrän över 1 månad efter affärsuppgörelsen med Telenor. Jag vägrade ju också att betala för bredbandet.


Men dom envisades hela tiden med att jag använt datorn. Hur dom registrerar användande av datorn, det vet jag inte. men jag vet att jag inte packat upp datorn förrän det gamla abbonnemanget hade gått ut.


Möjligtvis hade återförsäljaren gjort nånting.


Men istället för att rätta till detta problem, så skickade man kravet till inkasso.


Då gick jag till polisen och gjorde en anmälan. Där sa man att det var ett kontraktsproblem, och därför skulle jag ta kontakt med konsumentrådgivaren. Detta gjorde jag. och efter ett par veckor, så fick jag ett samtal från Telenor att jag fått jag fått rättelse, och inkassokravet var återkallat.


Enligt konsumentombudsmannen och polisen så är det tydligen många som haft  problem med Telenor.


Jag har sett förslag på bojkott av detta Norska företag. Jag tycker att det är mer än väl, Befogat.


Tyvärr så har jag nu bindningstid kvar. Men när den gått ut, så tänker jag aldrig ta del av Telenors eller deras återförsäljares tjänster igen.


Anmälningarna mot telecom-bolag har ökat med nästan 35% det senaste året. Telenor har bidragit till denna negativa utveckling för telecombranchen.


 


 


 


 


 


 

Lägg till bild

Om skribenten


Visa PDF | Visa utskrift
Antal besök: 1268 - Datum: Mon, 14 Apr 2014

Kommentarer

Du är inte behörig att kommentera. Du måste logga in, för att kunna lämna en kommentar.